Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.02.2011 22:45 - Пенкьовци
Автор: vladun Категория: Поезия   
Прочетен: 10592 Коментари: 35 Гласове:
34

Последна промяна: 18.02.2011 00:22


Тук в тридесет и седем махали
живеят сто човека.
И всяка сутрин кметът
преброява комините,
които още пушат...
Димът е графика -
кардиограма на селцето.
Димът е сетното превъплъщение
на преживелите,
на надживелите
и тази зима.

А после пролетта,
и лятото,
и есента
ще се стопят
в безсилното съчувствие на слънцето,
чието тяло ще се уталожи в кладенците -
зейнали гробове.




Гласувай:
35



Следващ постинг
Предишен постинг

1. qbylkovcvqt - . . . оживял ми е един образ, за който ...
16.02.2011 23:56
...оживял ми е един образ, за който се присетих сега, колега от студентските години беше писал за това и така ми беше харесало... :

Гората, огромните дървета, пристъпващи с коренищата към селцата и протягащи клони ръце към тях... необезпокоявана отново завладява територията си, отвоювана от хората с толкова труд...
цитирай
2. zinka34 - Владун - пестелив на думи и щедър на ...
16.02.2011 23:57
Владун - пестелив на думи и щедър на образност!!!

Браво!
/ всеки път ще го твърдя !!!/ :)
цитирай
3. mariposatracionera - Хм. Домъчня ми. Познавам аз поне ...
17.02.2011 00:51
Хм. Домъчня ми. Познавам аз поне едно такова село със сигурност. Но в Добруджата.На майка ми селото.И хем - забележи - колкото и да ми е мъчно, не съм от ония млади, които се връщат.
Даа. Казано по Юлиян Семьонов - информация за размишление.
Благодаря ти, Влади!
цитирай
4. vladun - Точно е.
17.02.2011 00:59
qbylkovcvqt написа:
...оживял ми е един образ, за който се присетих сега, колега от студентските години беше писал за това и така ми беше харесало... :

Гората, огромните дървета, пристъпващи с коренищата към селцата и протягащи клони ръце към тях... необезпокоявана отново завладява територията си, отвоювана от хората с толкова труд...

Да, това следва логиката на стиха ми - което опустява - подивява...Изглежда, че процесът е необратим, поне засега..
Благодаря за съпричастието!
цитирай
5. vladun - Благодаря, Зинче!:)))
17.02.2011 01:12
zinka34 написа:
Владун - пестелив на думи и щедър на образност!!!

Браво!
/ всеки път ще го твърдя !!!/ :)

Ето това е щедра похвала от прекрасен приятел:)
Аз пък няма да пестя прегръдките за теб!:)))
Март е хубав месец за Мишка 3 или за Двата лъва, да речем:)))
цитирай
6. vladun - Пенкьовци е в трънско...
17.02.2011 01:16
mariposatracionera написа:
Хм. Домъчня ми. Познавам аз поне едно такова село със сигурност. Но в Добруджата.На майка ми селото.И хем - забележи - колкото и да ми е мъчно, не съм от ония млади, които се връщат.
Даа. Казано по Юлиян Семьонов - информация за размишление.
Благодаря ти, Влади!

Но това стихотворение може да има много имена на селца - от тук - чак до равна Добруджа...най-много ме измъчва безсилието тая картина да се промени...
Много се радва, че си тук, Гал, едно букетче с ранни пролетни цветя ти пращам:
цитирай
7. blakpredator - Защо мислиш, че си написал нещо умно?
17.02.2011 02:41
цитирай
8. vladun - Поне
17.02.2011 04:22
blakpredator написа:

Поне нещо съм написал, за разлика от теб.
цитирай
9. martiniki - Беше ми направило впечатление
17.02.2011 09:37
още първия път като го четох, образите са силни и трудно избледняват -
...димът е графика - кардиограма на селцето
...безсилното съчувствие на слънцето...

писано е много за опустяването на селото, но се иска нещо повече от умело съчетаване на думи, за да се постигне внушение, за да се покаже какво значи, а и да се прочете се иска нещо - съучастие


природата много бързо си връща територии, наблюдавам от десет години как завзема опустели дворове
цитирай
10. glaviktor - тъжната истина
17.02.2011 09:39
но няма връщане назад...
цитирай
11. vili73 - Влад,
17.02.2011 09:47
това - горното, "Гора"-та ти и "Сумрачен час" са в личната ми колекция "избрано". Нямам какво да добавя.
цитирай
12. vichra - Събужда мили спомени.....
17.02.2011 09:57
Много поезия за прозата на живота!
цитирай
13. yotovava - живо,
17.02.2011 10:21
полазиха ме тръпки...

Поздрав, Влад.
Валя
цитирай
14. petra111222 - добро!!!
17.02.2011 10:26
добро!!!
цитирай
15. ufff - Помня това стихотворение. Смятам, ...
17.02.2011 14:24
Помня това стихотворение. Смятам, че всеки, който го е прочел, трудно ще го забрави. Не само защото в него битува една категория, която наричаме "общочовешко". Просто е топло и тъжно, и добро.
цитирай
16. vladun - Благодаря, Марта!:)
17.02.2011 14:56
martiniki написа:
още първия път като го четох, образите са силни и трудно избледняват -
...димът е графика - кардиограма на селцето
...безсилното съчувствие на слънцето...

писано е много за опустяването на селото, но се иска нещо повече от умело съчетаване на думи, за да се постигне внушение, за да се покаже какво значи, а и да се прочете се иска нещо - съучастие


природата много бързо си връща територии, наблюдавам от десет години как завзема опустели дворове

Благодаря за добрите думи и най-вече за съучастието и съпричастието!
цитирай
17. vladun - А може и да има:)
17.02.2011 14:58
glaviktor написа:
но няма връщане назад...

Кой знае...
Благодаря ти!
цитирай
18. vladun - Благодаря, Вили!:)
17.02.2011 15:06
vili73 написа:
това - горното, "Гора"-та ти и "Сумрачен час" са в личната ми колекция "избрано". Нямам какво да добавя.

Радвам се, че е така, очевидно естетичните ни нагласи си схождат. Всъщност една от причините да публикувам и тук "Пенкьовци" е огромното ми желание да бъде прочетено от повече хора, поне да се заговори за проблема...Мисля че и "Гора" и "Сумрачен час" ще намерят място в блога ми след тези мили твои думи:)
цитирай
19. vladun - Вероятно
17.02.2011 15:32
vichra написа:
Много поезия за прозата на живота!

вероятно някаква носталгия е събудило в теб.
Благодаря ти!
цитирай
20. naidobriq - Още в началото изтъкваш проблема с обезлюдяването на българското село Влад..
17.02.2011 16:32
но надали скоро хората ще се завърнат към селата за живеене.
Сега е модерно да имаме вила в някое китно село..Само за уйкендите..Но и това е нещо..
Поздрав и лека вечер Влад..
цитирай
21. smile999 - Тъжно, но факт! Колкото и да ти...
17.02.2011 16:45
Тъжно, но факт!
Колкото и да тичам, никога не мога да те стигна...особено в поезията!;-)))
цитирай
22. blackpredator - :)
18.02.2011 08:49
Извинявай, куцото ми огледало, коментира тук там вместо мен
цитирай
23. vladun - Благодаря ти, Вал!:)
18.02.2011 11:38
yotovava написа:
полазиха ме тръпки...

Поздрав, Влад.
Валя

Думите ти са ми важни!
Поздрави и на теб!:)
цитирай
24. vladun - Добра дума, Петра!:)))
18.02.2011 11:40
petra111222 написа:
добро!!!

Сполай ти!
цитирай
25. vladun - Радват ме думите ти!:)
18.02.2011 11:49
ufff написа:
Помня това стихотворение. Смятам, че всеки, който го е прочел, трудно ще го забрави. Не само защото в него битува една категория, която наричаме "общочовешко". Просто е топло и тъжно, и добро.

Преди време ти първа написа добра дума за първия мой текст, публикуван в сайт за литература, и от тогава всеки твой коментар за мен е признание.
Благодаря ти от сърце!
цитирай
26. vladun - Здравей, Ани!
18.02.2011 11:51
naidobriq написа:
но надали скоро хората ще се завърнат към селата за живеене.
Сега е модерно да имаме вила в някое китно село..Само за уйкендите..Но и това е нещо..
Поздрав и лека вечер Влад..

Благодаря за разбирането и за споделянето.
Поздрави и от мен!:)
цитирай
27. vladun - Ти пък какво ми говориш!:)
18.02.2011 11:59
smile999 написа:
Тъжно, но факт!
Колкото и да тичам, никога не мога да те стигна...особено в поезията!;-)))

Няма да се надбягваме, я;)
Според разбирането ми всеки автор, всеки стих са уникални, и силата и значимостта на техните послания се мерят взависимост от това до колко сърца са достигнали...Затова ценни по своеми са всяка формулирана мисъл и всеки написан ред...
Но при все това ме трогна с комплимента си - благодаря ти, Вал!:)

цитирай
28. vladun - Приема се,
18.02.2011 12:00
blackpredator написа:
Извинявай, куцото ми огледало, коментира тук там вместо мен

бъди здрав и вдъхновен!:)
цитирай
29. vladun - До дежурния модератор на Блог бг.
18.02.2011 12:47
Много моля да проверите защо този постинг не фигурира в раздела за Поезия, проверих вимателно от 1 до 5 страница - няма го, вече втори ден.
Предварително благодаря.
цитирай
30. essy - Като прочетох заглавието,
23.02.2011 08:41
нямаше как да подмина това стихотворение. Много е силно! Боли ме за милото ми Граово, че обезлюдява...а е толкова красиво, китно, дори и малко диво, пълно с история. Но не само в този край е така, в много селца след като спре и последния комин да пуши настава пустош...

Поздрави!
цитирай
31. vladun - Благодаря, ти!
23.02.2011 17:27
essy написа:
нямаше как да подмина това стихотворение. Много е силно! Боли ме за милото ми Граово, че обезлюдява...а е толкова красиво, китно, дори и малко диво, пълно с история. Но не само в този край е така, в много селца след като спре и последния комин да пуши настава пустош...

Поздрави!

А днес по едно радио имаше дискусия дали въобще има нужда от българското село...Може би проблемът води началото си от там, че земята бе на практика национализирана...А реституцията след това бе извършена на парче и без никаква идея какво трябва да се направи, за да започне отново тази земя да се обработва и тя да ражда.
Мило ми е, че заговори за граовско - баща ми е роден в с. Муртинци, на 8 км от малкото градче Брезник.

Поздрави!
цитирай
32. essy - Да,
23.02.2011 20:05
много грешки се допуснаха. След реституцията доста хора се опитаха да възродят селското стопанство, но се оказа губеща кауза... Разходи много, приходи почти никакви( изкупните цени са смешно ниски), а за финансиране от държавата и дума не може да става (само за големите производители), защото изискванията са жестоки и малкия стопанин няма как да ги покрие. А сега и Натура 2000. Доста голяма част от Граово влезе в Натура, било заради ливадния дърдарец (изключително рядко птиче, което вирее предимно в този край) и др. подобни, и тя също връзва ръцете на дребния производител.

Знам къде е Муртинци, чичо ми (Бог да го прости) е роден там, а също и Евстати Бурнаски. Майка ми е от този край, родена е в едно селце (Кривонос), което се намира високо, високо в планина Любаш. Даже имах постинг за планината:

http://essy.blog.bg/izkustvo/2009/08/27/na-bylgariia-s-liubov-graovo.386847

:)

цитирай
33. vladun - Те са два рода в Муртиници -
23.02.2011 23:46
Джанкови и Бурнасци...
Ние сме от джанковите...Баща ми ме запозна с Евстати Бурнаски през осемдесетте, след това няколко пъти сме се виждали..доста възрастен трябва да е вече.
А как е името на покоийния ти чичо - баща ми със сигурност ще се сети кой е.
Кривонос го знам:) Виж какви причудливи са в нашето Граово дори имената на селищата...Има едно село Пали лула, сигурно го знаеш:)
цитирай
34. essy - vladun,
24.02.2011 13:47
името на чичо е Симеон Филипов. Да, причудливи са имената, създадени с изключително чувство за хумор. И за всяко едно име има и легенда. За Кривонос и Ребро също има легенда, преди години я публикуваха в "Новинар" и др. вестници и списания (не помня с точност кои). Знам го Пали лула, Петъчанци и Парамун също с причудливи имена... :))))
цитирай
35. vladun - :)
24.02.2011 20:50
Говорих с татко, той се казва Виден Зарев, познавал е чичо ти...Ако някога се видим, ще си поговорим...:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vladun
Категория: Поезия
Прочетен: 990310
Постинги: 190
Коментари: 3243
Гласове: 4932
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930